Pleidooi voor Social Media

blog-icon.png

‘Social Media’. Wat moet je als advocaat daar nu eens over bloggen? Ik heb er lang over nagedacht, maar juridisch vind ik social media oninteressant. Je hoort wel geluiden over inbreuk op privacy en copyright en dergelijke, maar tot dusver ben ik in de tien jaar dat ik actief ben op LinkedIn en wat korter op Twitter, nog niets tegen gekomen waarvan ik dacht, over dat aspect van social media ga ik eens een juridische boom opzetten. Ik heb wel eens een poging gedaan, maar halverwege het verhaal werd me dan duidelijk dat er juridisch geen eer aan te behalen viel en gaf ik de poging op.

Toch zijn er mensen die denken dat social media juridisch een grote uitdaging is en die vullen dan hele webpagina’s met het beschrijven van de grote gevaren waar we met z’n allen aan bloot staan. Maar ik zie die gevaren niet, helaas.

Er is een aspect van social media dat misschien juridisch van betekenis is, namelijk de laagdrempeligheid van het medium voor het uiten van ongenoegen. Zoek op Twitter naar “#Deurne” en een digitale diarree van narigheid deelt zich aan de atmosfeer mede. Dat zou juridisch relevant kunnen zijn indien er strafbare uitingen worden gedaan. Maar echt voer voor juristen is het niet.

Anderzijds, voor de juridische wereld bieden de social media wel een mooi platform om het recht wat dichter bij de justitiabelen te brengen. Je ziet nu ook dat de Rechtspraak actief is op Twitter en dat actuele rechtszaken via Twitter worden gevolgd. Advocaten kunnen social media inzetten om kennis te delen met hun relaties over actuele ontwikkelingen. Een ondernemer die op LinkedIn en Twitter wat advocaten(kantoren) volgt, kan op die manier tijdig worden geattendeerd op juridische ontwikkelingen die voor hem van belang zijn. Denk aan een uitspraak over werkgeversaansprakelijkheid voor ZZP-ers of ontwikkelingen over aansprakelijkheid in de bouw.

Veel advocaten hebben de weg naar LinkedIn en Twitter inmiddels gevonden, maar het valt mij op dat, op een enkeling na, ze er vrijwel niets mee doen. LinkedIn wordt door advocaten en juristen meer gebruikt als een digitale Rolodex, dan als een platform waar kennis en ervaring met anderen worden gedeeld. Ook is er bij advocaten, volgens mij onterecht, angst voor het openstellen van hun netwerk. Mijn motto luidt: ‘delen is vermenigvuldigen’ en daar lenen social media zich uitstekend voor.